top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תדן טופז

" כל מחלוקת שהיא לשם שמים, סופה להתקיים ושאינה לשם שמים, אין סופה להתקיים."

רבים מאיתנו שמעו את צמד המילים בית שמאי / בית הילל .

לקוראים שלא מכירים את המשמעויות וההבדלים , אני אדגיש הבדל בסיסי חשוב ( חשוב להבנת הבלוג).

בבית שמאי , מותר לדון ,להתפלסף ומכאן גם להגיע להחלטות ומעשים רק תוך כדי שמיעת דעותיהם של אנשי בית שמאי.


מנגד


בבית הילל , בסיס המחשבה שלו ,בסיס ההתפלספות שלו טמון בהבאת דעות גם של שמאי וגם של הילל ומשם יגזרו המעשים וההחלטות.

בן גוריון מאבות הציונות ומקים מדינת ישראל , ראה בחזונו מדינת ישראל חילונית ,דמוקרטית עם גבולות ריאליים - "מה נקבל מהקהילה בעולם מספיק וטוב."

איך קרה שדווקא הוא זה שבנה את הכח הפוליטי שליהדות התורה בישראל , מה לו ולהם ?

ההסבר פשוט " שהאנגלים" שליטי האזור שלחו את ועדת פיל באוגוסט 1936 , לבדוק האם ליהודים מגיעה מדינה משלהם והאם יש להם את היכולת להחזיק ולנהל אותה ? .

ידע, בן גוריון שהערבים מתנגדים ולשנות את דעתם ,אין ביכולתו.

לעומתם ,היהודים הדתיים מאגודת ישראל שהתנגדו להקמת מדינה יהודית, ציונית, חילונית ודמוקרטית , איתם הוא חייב למצוא דרך שהם יהיו בעד מול אנשי משלחת פיל .

בן גוריון איש חכם נקט באסטרטגיית בית הילל נפגש ,שמע וניהל שיחות עם היהודים הדתיים מאגודת ישראל שיושבים בפלשתינה ואמר להם אני שומע ומבין את הצרכים, פחדים, רצונות שלכם . תקשיבו גם לצרכים, פחדים ורצונות של המחנה שאני מייצג . ובואו מול " העולם" נציג אחדות ורצון למדינה שלנו.

כבר אז נרקמה " עסקה בין יהודים " הדתיים קיבלו חזקה על היהדות והחילוניים קיבלו מדינה .

אבא שלי ז"ל החילוני , שהגיע לפה כשורד שואה והיהודי הדתי ביותר , לכולם מובן שארץ ישראל היא המקום שלנו "ויאמר ה' אל אברם לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך (בראשית, י"ב, א').

אברהם הולך " לארץ ישראל" , חיזוק נוסף " שארץ ישראל זה המקום שלנו " נראה גם בחזרתם של צאצאי אברהם מיד שניתן היה לצאת מארץ מצריים לארץ ישראל.

לצד אותה זכות שכתובה בספר הספרים של שלושת הדתות הגדולות בעולם ( נצרות ,אסלאם ויהדות) שהבית של העברי ,הישראלי ,היהודי הוא ארץ ישראל . כתובה גם ההכרה בכבודו ,מעמדו, ועצמאותו של הגר /הנוכרי שבתוכנו חי.

" כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּרהַגָּר אִתְּכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם" ( ויקרא פרק יט)

אבן יסוד בתורת ישראל היא היחס לגר.

חובה עלינו בתקופה סוערת בעולם ובארץ של שנת 2020 , להתכנס ליצירת מחשבה ,עשייה ודרך חדשה .

בואו נהייה כולנו " בית הילל " נקשיב , נלמד , נדבר ונחליט מתוך הבנת כל אזרחי מדינת ישראל.

מנהיגים ,פילוסופים מכובדים משלנו פה בארץ ישראל , קיבלו החלטות גורליות בזמנים קשים תוך כדי נקיטת הדרך של בית הילל .

הפילוסוף /נביא פרופסור ליבוביץ' חזר ואמר מיד אחרי מלחמת ששת הימים סיפוח ושליטה על הערבי /הגר – יהרוס את החוסן והערכים המוסריים שלנו.

בן גוריון הסכים לקבלת שילומים ממדינת גרמניה למרות שדעתו של אבי ז"ל ורבים אחרים הייתה נגד ומנחם בגין נתן נאומים חוצבי להבות מעומק ליבו " לא נמכור את רצח משפחותינו בתמורה לכסף , ענה להם דוד בן גוריון אני מבין , אבל המדינה שזה אתה קמה צריכה כסף נקודה.

הימין והשמאל במדינת ישראל של היום חיים בבלבול מחשבתי שנובע ממלחמות ובעיקר לאחר שתי האינתיפאדות האחרונות.

הראשונה זאת של שנת 1987 הבליטה /עוררה והביאה לחיים בפני מחנה הימין את " הגר" שחי פה .

אינתיפאדה מס 2 אוקטובר 2000 באה מיד לאחר שמנהיג השמאל ראש הממשלה של מדינת ישראל אהוד ברק בועידת קמפ דיויד הלך הכי רחוק כדרך בית הילל , ויתור על שטחים , שינוי מעמדה של ירושלים ועוד ובתגובה קיבלנו אלימות קשה מצד הגר , 1,100 ישראלים נרצחו .

מחנה השמאל ומחנה הימין עוברים זעזוע וכעבור כמעט דור 20 שנה , בתוך הימין יש מהשמאל ובתוך השמאל יש מהימין . ולדעתי המונחים הללו שחוקים לחלוטין, עבר זמנם.

כולנו בסירה אחת במדינה אחת מצד אחד מבינים למה ארץ ישראל היא המדינה שלנו ומצד שני ערכי המוסר ובראשם כיבוד הגר שחי בתוכינו ועימנו – מבקשים מחשבה אחרת.

השנה עברתי עם אשתי לגור ברמת הגולן , בספר התנ"ך שלנו חבל ארץ זה הוא " פחות" ארץ ישראל מיהודה ,שמורון וירושלים . אבל הוא חלק חשוב ויצוק במדינת ישראל. אני ניפגש יום יום עם ישראלים שבעברם היו מזוהים וחייהם נגזרו מהתפיסה של מחנה ימין וגם ממחנה שמאל, גיבורי מלחמות ישראל , דרוזים שהקשר לאדמה הוא במקום הראשון ללא עוררין עד מוות , נוצרים ,מוסלמים ואפילו אנשי צד"ל שמכנים את עצמם ציונים ומבקשים שלא נשכח אותם .

אנחנו חייבים להתעלות על עצמינו לנטוש את המלחמות האישיות נגד אדם זה או אחר , לנטוש את המלחמות בין ימין ושמאל כי זה לא באמת קיים יותר .

לחשוב אחרת , ליצור שיח , להמציא שיטה אחרת חדשה .

המפתח לשינוי , הוא שינוי שיטת הבחירות והתאמתם לצרכי אזרחי מדינת ישראל היום ומחר , השיטה תתמוך ותחזיר את את ערכי המוסר,העבודה והחברה כפי שהם נכתבו והם החוזקה האמיתית שלנו .

."מדינת ישראל תיבחן לא בעושר, לא בצבא ולא בטכניקה, אלא בדמותה המוסרית ובערכיה האנושיים."

(בן גוריון)

בבחירות הקרובות ויהיו בחירות בקרוב מאד , אני רוצה שנדרוש ממי שנחשוב לבחור בו לפעול לשינוי שיטת הבחירות !

שינוי שיטת הבחירות – חשוב יותר מכל ועדת חקירה , משפט, - רק הוא וההתעסקות בכך שהשינוי אכן יקרה – יביא לפרץ התרגשות , כח והמשך בנייה של גן העדן שלנו מדינת ישראל.

תשימו בראש סדר העדיפויות שלכם ותבחרו רק במי שמדבר ומוכן להוביל לשינוי שיטת הבחירות .


"אל תקבלו מוסכמות קיימות, לא בחברה, ולא בתחומים אחרים. החברה צריכה לדעת להשתנות "

(יצחק רבין )

45 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page